30.3.09

παρέμβαση (και) στην παρέλαση της 25ης Μάρτη στην Ηλιούπολη [+κείμενο]




Στα πλαίσια των κινήσεων αντιπληροφόρησης για το ζήτημα των νέων αυτοκινητόδρομων κατά την παρέλαση της 25ης Μάρτη προχωρήσαμε στις ακόλουθες ενέργειες: Ως επίκεντρο χρησιμοποιήθηκαν δύο σημεία. Στο πρώτο, έξω από το θερινό σινεμά Μελίνα Μερκούρη αναρτήθηκαν διάφορα πανό και τα σχέδια των νέων αυτοκινητόδρομων και στήθηκε τραπεζάκι με έντυπο υλικό. Επίσης, μοιράστηκαν εκατοντάδες κείμενα και στήθηκαν αρκετά πηγαδάκια. Στο δεύτερο, ακριβώς απέναντι από την εξέδρα των «επισήμων» επίσης αναρτήθηκαν δύο πανό και μοιράστηκαν αρκετά κείμενα σε ακτίνα 100 μέτρων. Παράλληλα, στα δύο αυτά σημεία αλλά και στο μήκος όλης της παρέλασης και στο σημείο της αρχικού μαζέματος των μαθητών πετάχτηκαν διάφορα τρικάκια με συνθήματα.

Με το που πέρασε και το τελευταίο σχολείο, τα άτομα που βρίσκονταν στο δεύτερο σημείο παρέμβασης βγήκαν στο δρόμο και με πορεία, η οποία χειροκροτήθηκε από μεγάλη μερίδα των παριστάμενων, έφτασαν μέχρι το Μελίνα Μερκούρη. Κατά τη σύντομη αυτή διαδρομή φωνάχτηκαν αρκετά συνθήματα όπως ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ - ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΡΟΜΟΣ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΒΟΥΝΟ (το σύνθημα αυτό φωναζόταν και από ένα μπάλκονι) / Η ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΟΡΟΪΔΑ ΔΕ ΜΑΣ ΠΙΑΝΕΙ – ΘΑ ΤΟ ΠΛΗΡΩΣΕΤΕ ΑΚΡΙΒΑ ΔΗΜΑΡΧΕ ΕΡΓΟΛΑΒΟΙ / ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΤΗ ΛΕΗΛΑΣΙΑ – ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΓΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ (...και ορισμένα ...αντιαστυνομικά).
.
.
.
το κείμενο που μοιράστηκε στην παρέλαση (και σε κάθε σχετική παρέμβαση των τελευταίων ημερών):
.
Είναι το κλίμα ζοφερό μας φέρνουνε και δρόμους;
Μήπως σε χτύπησε η οικονομική κρίση; Μήπως σε αρρώστησε η ρύπανση και τα μολυσμένα τρόφιμα; Μήπως οι κεραίες; Δεν μπορείς να πληρώσεις τους γιατρούς γιατί δεν σου κολλάνε ένσημα; Είσαι άνεργος, ζεις το όνειρο του συμβασιούχου ή βλέπεις την «εθελούσια» έξοδό σου από τη δουλειά να πλησιάζει επικίνδυνα; Μάλλον είσαι φρεσκο-απολυμένος… Δυσκολεύεσαι να πληρώσεις το χαράτσι της παραπαιδείας για να μορφωθούν τα παιδιά σου; Οι δόσεις των δανείων σου προκαλούν τάσεις αυτοκτονίας ή θα χρωστάς το νοίκι για τρίτο συνεχόμενο μήνα; Φοβάσαι να μπεις στο σουπερμάρκετ;
Όσο και να γκαζώνεις με το αμάξι, τρέχεις και δεν φτάνεις…
Κι όμως, το κλίμα δεν είναι αρκετά ζοφερό, μπορεί να γίνει ακόμη χειρότερο με τη δική σου ανοχή.

Στις 17 Φλεβάρη έγινε από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ η τελική παρουσίαση των Νέων Αυτοκινητόδρομων Αττικής, κύριο μέρος των οποίων αποτελεί ένα εκτεταμένο δίκτυο αυτοκινητόδρομων πάνω και μέσα στον Υμηττό. Το ένα τμήμα τους, η Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Υμηττού, θα περνά από Καισαριανή, Βύρωνα, Ηλιούπολη, Αργυρούπολη και διαμέσου του Ελληνικού θα φτάνει ως την λεωφόρο Ποσειδώνος.

ΔΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΥΜΗΤΤΟΥ, ΔΙΟΔΙΑ, ΚΟΜΒΟΙ - ΗΜΙΚΟΜΒΟΙ
Κατά μήκος της έχουν τοποθετηθεί μία σειρά κόμβων σύνδεσης με το υπάρχον οδικό δίκτυο, εκ των οποίων ένας τεράστιος ανισόπεδος βρίσκεται στο ύψος του Βύρωνα (Α/Κ Σακέτα, βλ. πυρκαγιά 2007). Για την κατασκευή του κόμβου Σακέτα όπως αναφέρει η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) θα καταληφθούν 127 στρέμματα με 3.800 δένδρα και θάμνους, με πυκνότητα βλάστησης 30 δένδρα ανά στρέμμα.

→ Ημικόμβος στα σύνορα Ηλιούπολης-Αργυρούπολης (ΚΥΤ). Περιβαλλοντικές επιπτώσεις θα υπάρξουν και στη περιοχή του προβλεπόμενου ημικόμβου: Για την διαμόρφωση του Η/Κ αυτού θα κατασκευαστεί τοιχίο αντιστήριξης ύψους 22μ.

→ Ημικόμβος και στα όρια Αργυρούπολης – Ελληνικού. Και εδώ η ΜΠΕ είναι σαφής για το τι πρόκειται να συμβεί: «Για τον κόμβο της Κύπρου, στα όρια των δήμων Ελληνικού, Αργυρούπολης και Γλυφάδας, στις παρυφές του Υμηττού, θα καταστραφεί ένα πάρκο με 130 υψηλόκορμα δένδρα». Επίσης αναμένονται υπερβάσεις του ορίου των ΝΤΕΣΙΜΠΕΛ, άρα μεγαλύτερη ηχορύπανση, (κατά τη φάση της λειτουργίας) στις προσόψεις των πλησίον στο έργο κτιρίων.

→ Στο ύψος της Ηλιούπολης, από την Αγία Μαύρα μέχρι και τον Προφήτη Ηλία, λίγα μέτρα από τα σπίτια της περιοχής, σχεδιάζεται ένας υπέργειος μετωπικός σταθμός διοδίων. Σύμφωνα με την ΜΠΕ: «…στα υπέργεια αυτά τμήματα του δρόμου, υλοποιούνται μεγάλης κλίμακας επιχώματα τα οποία θα είναι ορατά από τις περιοχές Βύρωνα, Αλίμου, Ηλιούπολης, Αργυρούπολης…». Επισημαίνεται ότι, τα «...μεγάλης κλίμακας επιχώματα…» στην περιοχή αυτή, θα διαμορφώσουν μια επιφανειακή πλατφόρμα άνω των 4,500 τ.μ., μήκους 900μ, με πρανές από μπετόν ύψους 18 μ., πάνω στη οποία θα τοποθετηθεί ένας τεράστιος μετωπικός σταθμός διοδίων για να «εξυπηρετήσει» έναν αυτοκινητόδρομο 6 λωρίδων κυκλοφορίας, πλάτους 31 τουλάχιστον μέτρων, που θα διέρχεται σε απόσταση έως και 80μ από τα όρια της εντός σχεδίου περιοχής του Δήμου Ηλιούπολης.

ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΥΜΗΤΤΟΥ
Επιπλέον, μία μεγάλη σήραγγα που θα διαπερνά καθέτως το βουνό θα ενώνει τη νότια πλευρά του Λεκανοπεδίου (στο ύψος του Α/Κ Σακέτα) με τα Μεσόγεια. Από τον κόμβο Μεσογείων ένας ακόμα εξολοκλήρου επιφανειακός αυτοκινητόδρομος θα διασχίζει την ανατολική (και δασώδη) πλευρά του Υμηττού και θα καταλήγει στην Αγία Μαρίνα (στο ύψος της παραλιακής μετά τη Βάρκιζα).

ΑΙΣΘΗΤΙΚΟ ΔΑΣΟΣ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ
Επίσης, από τον Α/Κ Σακέττα ένας ακόμα οδικός άξονας, υπέργειος στο μεγαλύτερο τμήμα του, περνώντας από δασώδεις εκτάσεις φτάνει ως την Ούλωφ Πάλμε.

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΥΜΗΤΤΟΥ
Παράλληλα, και σε άμεση συσχέτιση με το παραπάνω έργο, από το ΥΠΕΧΩΔΕ και τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας προωθείται σχέδιο τροποποίησης του Προεδρικού Διατάγματος περί προστασίας του Υμηττού, με το οποίο ο Υμηττός χάνει το δασικό του χαρακτήρα και υποβιβάζεται σε «αστικό πάρκο», ενώ νομιμοποιούνται οι υπάρχουσες αυθαιρεσίες και αφήνεται περιθώριο για νέες. Αποτελεί το εφαλτήριο ώστε να μπορέσουν να κάνουν πράξη τα σχέδια τους και να κατασκευάσουν νέους αυτοκινητόδρομους.

Η ΛΥΣΗ ΤΟΥΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΡΟΦΑΣΗ
Ένα καίριο ζήτημα που προκύπτει είναι οι επιπτώσεις στον πολεοδομικό ιστό των πόλεων και την κυκλοφορία. Η λύση του κυκλοφοριακού είναι μάταιο να αναζητείται στις ίδιες τις λογικές που το δημιούργησαν και το οξύνουν, όπως αυτή της πριμοδότησης της χρήσης του ΙΧ αυτοκινήτου. Περισσότερος χώρος για τα αυτοκίνητα συνεπάγεται αύξηση των αυτοκινήτων και της κυκλοφορίας. Επομένως, αυτοί οι νέοι αυτοκινητόδρομοι μόνο ως προσωρινή λύση θα μπορούσαν να θεωρηθούν, όπως άλλωστε υποστηρίζεται ευρέως και από τους συγκοινωνιολόγους.

ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΙΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΟΔΙΚΕΣ ΑΡΤΗΡΙΕΣ
Ο υφιστάμενος βεβαρημένος οδικός άξονας Αλίμου-Κατεχάκη θα εξακολουθήσει ως έχει και προβλέπεται από τους μελετητές αποσυμφόρηση κατά 25%. Αντίθετα, κάποιοι σημερινοί δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας αναπόφευκτα θα μετατραπούν σε πέρασμα για τα ΙΧ των νοτίων προαστίων, καθώς οι κόμβοι της νέας περιφερειακής λεωφόρου θα αποτελούν πόλο έλξης υπερτοπικής κυκλοφορίας. Αξίζει η κατασκευή ενός τόσο μεγάλου έργου , που δε θα λύσει καν το πρόβλημα της υπερτοπικής κίνησης της πόλης;

Ο ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥΣ
Το γεγονός ότι οι αυτοκινητόδρομοι αυτοί θα κατασκευαστούν υπό καθεστώς σύμπραξης δημόσιου–ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και θα τους εκμεταλλεύεται οικονομικά (με την είσπραξη των διοδίων) η ανάδοχος εταιρία απογυμνώνει τον ισχυρισμό τους ότι το κύριο μέλημά τους είναι το δημόσιο συμφέρον. Δε θα αποτελούν μία δημόσια υποδομή, αλλά μία ακόμα κερδοφόρα επένδυση. Κι έτσι το μόνο πρόβλημα που τελικά θα επιλύουν είναι αυτό της αποδοτικής επένδυσης των κεφαλαίων και μάλιστα εν καιρώ οικονομικής κρίσης. Πρόκειται για ένα ακόμα έργο το οποίο εντάσσεται στα πλαίσια του ιδεολογήματος της «ανάπτυξης» που επιβάλλεται από την πολιτική και οικονομική εξουσία (πολιτικοί-εργολάβοι) σε βάρος του φυσικού περιβάλλοντος και των πραγματικών αναγκών της κοινωνίας υποθηκεύοντας την ίδια μας τη ζωή.Είναι εμφανές επίσης πως τους ενδιαφέρει η σύνδεση της Αττικής, με το σχεδιαζόμενο Μητροπολιτικό Πάρκο. Πάρκο στα λόγια, γιατί πρόκειται να γίνει με εκτεταμένη εμπορευματοποίηση του χώρου και κατασκευή μια νέας πόλης, με πληθυσμό περίπου το σημερινό πληθυσμό του Δήμου Ελληνικού (15.000 κάτοικοι). Ειδική μάλιστα μέριμνα λήφθηκε από τους μελετητές ώστε να μην περάσει η επέκταση της περιφερειακής από την παράνομη πίστα Go Cart στο Ελληνικό!

Η ΑΝΤΙΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ
Και καθώς η κύρια πρόφαση με την οποία επιχειρείται να επιβληθεί το έργο αυτό είναι η επίλυση του κυκλοφοριακού, δε θα σταματήσουμε να εκφράζουμε την πεποίθησή μας ότι η μόνη λύση του εντεινόμενου αυτού προβλήματος, που προτάσσεται ευρέως και από τους συγκοινωνιολόγους και η οποία έχει δοκιμαστεί επιτυχώς και στην πράξη, είναι η ουσιαστική προώθηση της μετακίνησης με δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς και άλλων μέσων εναλλακτικών του ΙΧ όπως τα ποδήλατα και τα ίδια μας τα πόδια για τις κοντινές αποστάσεις.

Σε λίγες μέρες η διαβούλευση τελειώνει (35 μέρες διήρκεσε και όχι δύο μήνες όπως είχε αρχικά ειπωθεί) και κατά το Μάη αναμένεται η δημοπράτηση του έργου. Το έργο αναμένεται να είναι έτοιμο στο σύνολό του το 2014.

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ
Ο μόνος δρόμος για εμάς, ως κάτοικοι, είναι να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας και αποφεύγοντας την ανάθεση του αγώνα στους κάθε είδους αντιπροσώπους να αγωνιστούμε με κάθε μέσο για την προάσπιση του Υμηττού και των γειτονιών μας. Στην κατεύθυνση αυτή κινείται και η επιτροπή μας, η οποία είναι ανοιχτή και επιδιώκει την ενεργοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων κατοίκων με έναν ισότιμο τρόπο για την κλιμάκωση του αγώνα και την τελική νίκη ενάντια στην κατασκευή των νέων αυτών αυτοκινητόδρομων.

ΣΑΣ ΚΑΛΟΥΜΕ ΝΑ ΓΙΝΕΤΕ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ

ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ ΣΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ

ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΟΥΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥΣ ΤΟΥΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΒΟΥΝΟ, ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΜΑΣ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΜΑΣ ΤΗ ΖΩΗ

ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥΣ ΔΕ ΘΑ ΥΛΟΠΟΙΗΘΟΥΝ
ΑΝ ΔΡΑΣΟΥΜΕ ΑΜΕΣΑ ΚΑΙ ΜΑΖΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΤΑΙΩΣΗ ΤΟΥΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: